Ciśnienie w Oponach
2019-10-03

Sprawdzanie ciśnienia w oponach jak i jego uzupełnianie nie jest niczym nowym w obsłudze motocykla lecz jest bardzo ważną czynnością o której wielu z nas nie do końca pamięta. Problemem może się okazać dobór optymalnego ciśnienia. Nie jest to nic trudnego przeczytaj ten krótki tekst a sam zobaczysz.
Oferta opon motocyklowych jest ogromna wiec każda opona potrzebuje wsparcia odpowiedniego ciśnienia.Gdy ciśnienie jest za niskie opona ugniata się tworzy się "kapeć" przez co motocykl staje się pod sterowny, stawia większe opory toczenia, zwiększa się spalanie i pogarszają się wszystkie parametry użytkowe.Istnieje ryzyko przegrzania opony co może doprowadzić do jej całkowitego zniszczenia a przy zbyt niskim ciśnieniu kształt opony znacznie odbiega od założeń producenta przy których opona była dopracowania i ma swoje optymalne właściwości. Krótko mówiąc opona nadmiernie się zużywa, a motocykl w trakcie jazdy jest niestabilny i nieprzewidywalny w prowadzeniu.

- Ciśnienie zbyt niskie:
- Musimy używać więcej siły do skręcania kierownicą, jak i wykonania przeciwskrętu.
- Motocykl składa się w zakręt mocniej niż byśmy tego chcieli.
- Pojawia się problem ze stabilnością motocykla zwłaszcza przy przyspieszaniu i na wyjściu z zakrętów
- Opona się nadmiernie nagrzewa.
- Ciśnienie zbyt wysokie
- Znacznie pogorszona amortyzacja którą zapewnia opona, duża łatwość w zrywaniu przyczepności.

Highside jeden ze skutków nieprawidłowego ciśnienia.
Zalecenia Producenta
Dla opon do użytku drogowego, ciśnienie ustalane jest na podstawie m.in. orientacyjnej wagi motocykla i jej rozkładu wraz z kierowcą. Konstrukcja gum szosowych umożliwia zastosowanie jednego ciśnienia w wielu rożnych warunkach i pod szerokim zakresem obciążeń, dlatego na tym samym ciśnieniu może jeździć osoba o wadze 70 kg jak i 100 kg. Oczywiście w przypadku jazdy w 2 osoby z obciążeniem należy zwiększyć ciśnienie w tylnej oponie. Jeśli opona ma fabryczny rozmiar, a indeksy nośności i prędkości nie odbiegają od fabrycznych to ciśnienie dla tej opony jest takie jak to zalecane przez producenta motocykla (znajdziesz je w instrukcji lub na naklejce, zazwyczaj na wahaczu lub pod kanapą). Czasami może się zdarzyć że jeśli nie założyłeś fabrycznego rozmiaru opony, ciśnienie w takim przypadku może być inne niż zaleca producent motocykla. W dzisiejszej erze opon i motocykli praktycznie się to nie zdarza a jeśli tak to różnica w ciśnieniu może wynosić 0,1 bara więc spokojnie można sugerować się ciśnieniem podanym przez producenta motocykla. Jeśli jednak nie jesteście pewni i chcieli byście się upewnić jakie ciśnienie jest prawidłowe, to poniżej przedstawiam link do tabel producentów(nie wszyscy takie udostępniają). Znajdziecie w nich także podpowiedź do jakiego motocykla pasuje jaka opona.
Opony a Tor...
Tor jest miejscem gdzie możemy szlifować swoje umiejętności praktycznie na każdym motocyklu i oponach oczywiście jeśli spełniamy wymagania wjazdowe na tor. Musimy pamiętać że podczas jazdy na torze gumy maja dużo ciężej niż w warunkach drogowych. Osiągają wyższe temperatury pracy, więc jeśli fizyka nie jest wam obca to wiecie że wraz ze wzrostem temperatury roboczej opony wzrasta temperatura gazu (powietrza) wewnątrz. Po kilku szybszych rundkach ciśnienie może wzrosnąć z np 2.5 bar na 2.7-2.8 bar.

Dlatego jeżdżąc po torze na drogowych oponach, można albo zostawić ciśnienie w spokoju, ewentualnie spuścić ciśnienie na tyle, żeby na ciepło było takie jak producent zaleca na zimno. Czasem może się okazać, że trzeba będzie zbić 0,1, a czasem 0,3 bara – dużo zależy od tego jak jeździsz. Warto jednak pamiętać, że nie w każdej oponie trzeba lub można stosować ten zabieg. Pirelli i Metzeler na przykład, zdecydowanie go odradzają. Na torze zapewne spotkacie dobre duszyczki radzące od razu obniżyć ciśnienie o 1 bar, ale choć chęć pomocy szczera, to może to być niedźwiedzia przysługa. Opony drogowe nie są przystosowane do tak niskich ciśnień, a niektóre w ogóle nie tolerują takich zabiegów (patrz np. Pirelli). Pamiętaj zatem, żeby nie być mądrzejszym od producenta – on wie jakie ciśnienie jest najlepsze dla jego opony.
Sytuacja jest nico inna w przypadku opon sportowo-wyścigowych Hypersport jak np. Bridgestone S21/S22, Pirelii Rosso Corsa II, Supercorsa, Metzeler Racetec czy Dunlop Sportsmart TT. Tutaj producenci przewidują inne ciśnienie przy ostrzejszej jeździe po Torze. Tylko nie zapominajcie wyrównać ciśnienie gdy wrócicie na drogi publiczne.
Teren, Offraod, Adventure
Omówmy teraz nieco inna jazdę jaką jest jazda terenowa. Również tutaj odpowiednie ciśnienie w oponach odgrywa ważną rolę. Przeciwnie do użytku drogowego tutaj ciśnienie im niższe tym lepsze ale wszystko w granicach rozsądku nie ma co przesadzać. W przypadku gdy teren jest ciężki i poruszamy się po nim z niskimi prędkościami tym lepiej jeśli powietrza jest mniej. Opona znacznie lepiej klei się do podłoża gdyż mam większa powierzchnię styku. Jeśli jednak coś nas pokusi i zaczniemy przeginać ze zbyt niskim ciśnieniem może to doprowadzić do obrócenia się opony na feldze, całkowitej utracie ciśnienia w kole lub łatwym złapaniem kapcia.

Najrozsądniej jest stopniowe upuszczanie ciśnienia sprawdzanie czy efekt jest zadowalający, sugerujemy aby zacząć test od około 2 bar. Jeśli jednak nie posiadacie ciśnieniomierza to trzeba zaufać wrażeniom wizualnym tzn gdy usiądziesz na motocyklu a powierzchnia styku opony z podłożem zwiększyła się analogicznie trakcja powinna ulec znacznemu poprawieniu. Trzeba pamiętać żeby zachować w tym rozsądek, żeby żadna awaria nie popsuła nam zabawy a na drogi publiczne wrócić już z prawidłowym ciśnieniem.
Kiedy, po co i czym sprawdzać
Ciśnienie w oponie naturalnie będzie spadało gdyż powietrze doskonale znajduje wszystkie drogi ujścia na zewnątrz. Czy to przez zawór czy na styku z felgą to nie istotne. Istotną czynności jest regularne kontrolowanie poprawnego ciśnienia w oponie. Powinniśmy przeprowadzać ją nie rzadziej niż co tydzień max dwa i oczywiści przed każdym dalekim wypadem. Zimowy postój czy zmiana opon na nowe to również powinno nas skłonić do szybkiej kontroli ciśnienia. Ważną rzeczą jest aby czynność tą przeprowadzić na zimnych oponach i w razie konieczności uzupełnić do wartości sugerowanych przez producenta. Kontrola ciśnienia działa tylko na plus, dzięki poprawnemu ciśnieniu jesteśmy bezpieczniejsi, motocykl dobrze się prowadzi, daje nam przyjemność z jazdy a opona bez trudu przenosi moc motocykla i robi zadowalające przebiegi. Ostatnią ale dość ważną kwestią jest urządzenie, którym dokonywany jest pomiar ciśnienia. Większość z nas robi to na stacjach czy za pomocą domowych pompek czy sprężarek. Niestety takie pomiary nie są dość wiarygodne mogą odbiegać od rzeczywistości. Gdy zależy nam na naprawdę wiarygodnym pomiarze warto zainwestować w profesjonalny miernik ciśnienia, który zawsze może nam towarzyszyć koszt około 60zł wtedy będziemy mieli pewność że ciśnienie jest optymalnie dostosowane do naszych potrzeb lub wybrać się do profesjonalnego zakładu, ich sprzęt pozwoli otrzymać idealne ciśnienie.
Pamiętaj dbając o ciśnienie dbasz o swoje bezpieczeństwo!
Myślę że ten mały poradnik pozwolił wam lepiej to wszystko zrozumieć a sprawdzanie ciśnienia stanie się podstawową czynnością podczas obsługi waszych dwóch kółek !