Wyszukaj opony po rozmiarze (wybierz: szerokość, profil i średnicę)

Rok Produkcji Opony - DOT Fakty i Mity

2019-10-16
Rok Produkcji Opony - DOT Fakty i Mity
Rok Produkcji Opony czyli sławny DOT nazywany również Terminem Przydatności opony.  Postaramy się Wyjaśnić co oznacza jak go odczytać. Omówimy fakty i postaramy się obalić mity.


Czym jest DOT i co oznacza

DOT to skrót od Department of Transportation. Ta amerykańska instytucja rządowa zajmuje się homologowaniem wyrobów dopuszczanych do użytku na północnoamerykańskich drogach. Praktycznie każda opona produkowana dziś na świecie posiada numer DOT pozwalający na jej sprzedaż w USA, nawet jeśli mówimy o oponach kierowanych z założenia na rynki inne, niż amerykański. W numerze DOT ukryta jest informacja na temat producenta opony oraz miejsca produkcji no i najważniejsze daty produkcji wyrażona 4 cyfrowym numerem oznaczającym tydzień i rok np 4418 czyt. 44 tydzień 2018 roku.



Świadomość Daty produkcji Opon

Podczas eksploatacji opon należy zwrócić uwagę na wiele kwestii. Właściwy typ ogumienia, odpowiedni rozmiar, właściwe indeksy prędkości i nośności, pilnowanie optymalnego ciśnienia, kontrola zbieżności kół to najważniejsze aspekty, które każdy powinien mieć przyswojone. Niestety najczęściej większość z nas skupia się najmniej istotnym - Dacie produkcji Opon. Czasami mamy zbyt szerokie gumy o zbyt niskim profilu, w nich nie odpowiednie ciśnienie, możemy zupełnie nie wiedzieć co się dzieje z naszymi oponami. Wszyscy natomiast chcemy mieć jak najświeższe opony.

Zgodnie z Polską Normą PN-C-94300-7 „Ogumienie. Pakowanie, przechowywanie i transport", za opony pełnowartościowe uważa się opony nie starsze niż 36 miesięcy od daty produkcji.


Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego informuje, że kilkuletnie, nieużywane, odpowiednio przechowywane i wcześniej niemontowane opony są równie dobre, jak z bieżącej produkcji. Opona spełniająca takie warunki jest w pełni wartościowym produktem, który nie stracił swoich właściwości.

Opony, w przeciwieństwie do innych produktów takich jak np. żywność czy kosmetyki nie mają terminu ważności. Właściwości gumy zmieniają się na przestrzeni lat, a nie kilku miesięcy. W celu spowolnienia tego procesu producenci dodają do mieszanki, z której składa się opona, substancje wchodzące w reakcje chemiczne z tlenem i ozonem.

Starzenie się opony podczas przechowywania jest praktycznie niezauważalne i nie ma znaczenia w porównaniu z oponą, która jest w użyciu. Opona niezamontowana na pojeździe nie starzeje się w sposób znaczący, ponieważ jest nienapompowana i nieobciążona. Proces starzenia się opony rozpoczyna się dopiero po zamontowaniu w pojeździe i po rozpoczęciu jej użytkowania. Badania przeprowadzone przez jednego z producentów opon, firmę Michelin i organizacje testujące ogumienie wykazały brak zmian w wytrzymałości opon nowych i magazynowanych przez 3 lata oraz nie stwierdziły istotnych zmian w osiągach na śniegu i mokrej nawierzchni. Uwzględniając tylko procesy starzeniowe występujące pod wpływem temperatury określono, że dla opon użytkowanych standardowo przez rok przy przebiegu 19000 km powstałe zużycie jest porównywalne ze zmianą właściwości opony pod wpływem procesu starzenia w wyniku magazynowania przez 17 lat. Oznacza to, że opona będąca 3 tygodnie w eksploatacji posiada zmiany starzeniowe odpowiadające jej magazynowaniu przez 1 rok.

 Stary DOT nic dobrego ?

Wśród motocyklistów przyjęło się, że im opona starsza ty jej właściwości użytkowe są gorsze, nawet jeśli mówimy o oponach nieużywanych. Są to pochopnie wyciągnięte wnioski, w przypadku gdy opony te są przechowywane w specjalnych magazynach. Wnętrza magazynów mają stale monitorowana temperaturę do wnętrza nie wpadają promienie słoneczne, a odpowiednia metoda składowania jak i przekładania sprawia że opony nie będą miały odkształceń. 

Warunki magazynowe są to idealne warunki dla przechowywania opon wiec nie mylmy ich z warunkami na które narażone są opony podczas codziennej eksploatacji. Garażowanie motocykla pod chmurą przez dłuższy okres (kilka lat) sprawia że opony starzeją się i widok pierwszych pęknięć na oponie nie powinien być dla nas zaskoczeniem.


Zdjęcie pokazuje krytczny stan opony, nadaje się do natychmiastowej wymiany.




Stary DOT a Rzeczywistość

Czy opona od razu po zejściu z taśmy produkcyjnej traci swoje właściwości? A im dalej w las tym ciemniej tzn po kilku latach nie nadaje się już do niczego... ? Aby rozwiać wszelkie wątpliwości i zaspokoić naszą ciekawość przytoczymy wyniki testów jakie wykonał jeden z najbardziej znanych producentów opon motocyklowych, niemiecki Metzeler.

Wyniki przedstawione są w tabeli zamieszczonej poniżej. W teście używany był ten sam motocykl, jeden kierowca i takie same opony, różniące się  jedynie datą produkcji aż o 5 lat! Dla utrudnienia tor polany był wodą, a dzięki niskiej temperaturze testu (10-11C) sprawdzić można było przy okazji mit o „twardnieniu" starszych opon.



Jak prezentują się wyniki? Bardzo dobrze, opony wypadły niemalże identycznie w teście. Czasy przejazdu praktycznie identyczne z różnicami mieszczącymi się w granicy 1,8 sekundy. Tu warto zauważyć, iż błąd czynnika ludzkiego niezależnie od wyboru opony szacowany był na 3 sekundy. Na podstawie tych wyników można śmiało stwierdzić, iż nie powinno się traktować opony z np. 3-letnim DOTem jako produkt gorszej jakość. Opony ze starszym DOTem można wiec uważać za ciekawą alternatywę dla osób pokonujących dużo tras i kilometrów głównie z racji dużo niższej ceny niż opony ze świeżej produkcji. 


Podsumowanie

Decydując się na zakup nowych opon śmiało możemy rozważać zakup opon ze starszym DOTem. Zakup takich opon zazwyczaj jest okazją do zaoszczędzenia czasami nie małej kasy w przypadku opon sportowych których możemy zużyć w sezonie kilka kompletów. Starszy DOT to nie mina oczywiście jeśli kupujemy opony z pewnego źródła poprawnie przechowywane. Na takie opony powinniśmy otrzymać jeszcze roczną gwarancję. Kończąc - Brać, się nie zastanawiać i cieszyć się z jazdy. 
 
pixel